Districtsschepen roept op om Hobokens binnenfort aan te pakken

Op 7 mei 2015

Hobokens districtsschepen Koen Raets (N-VA) maant het stadsbestuur aan om actie te ondernemen in het Hobokense binnenfort. “Zonder de vrijwilligers van de lokale gidsenwerking zou de site verloederen”, klinkt het.

In het binnenfort van het Hobokense fort 8 resideren, na het vertrek van Scheld’Apen, nog twee verenigingen. Een van hen is de lokale gidsenwerking Gé-èf 8. Naast hun reguliere activiteiten houden de gidsen met een viertal vrijwilligers de fortsite op orde. Geen evidente opdracht. De vertrokken verenigingen lieten wel wat rommel achter, en het dagelijks onderhoud wordt bemoeilijkt door de makkelijke toegankelijkheid van het fort. “Momenteel kan men hier dag en nacht binnen met de wagen, waardoor er regelmatig sluikstorters passeren”, zegt Vera Caremans van de Hobokense gidsenwerking.

Concessie

Een tijdje geleden vroeg de gidsenwerking bij de Antwerpse stadsdiensten een slot aan om het Hobokense binnenfort af te sluiten. Een kleine aankoop die verre van evident blijkt. Zeven weken na de aanvraag vernamen de gidsen nog geen nieuws over het kleinood. Op het kabinet van Antwerps schepen Philip Heylen (CD&V) wijt men dat aan het feit dat de gidsenwerking nog niet over een officiële concessie beschikt. “Daarom kunnen we hen voorlopig geen slot of sleutels toekennen. Maar omdat we de inzet van de gidsen appreciëren, brengen we die formaliteit binnen de twee weken in orde.”

De gidsen krijgen in hun strijd voor een actiever en beter onderhouden binnenfort steun van lokaal districtsschepen Koen Raets (N-VA).

(Gazet van Antwerpen)