Feestelijke opening Louisalei

Op 14 juni 2023, over deze onderwerpen: Carine Leys
Carine Leys

Vorige week werd de vernieuwde Louisalei feestelijk geopend. Onze schepen Carine Leys sprak er volgende woorden:

"Goede avond iedereen,
Beste collega’s, genodigden maar vooral Beste buurtbewoners,

Eindelijk, het is feest vandaag. Feest om jullie te bedanken voor jullie geduld. We zijn er ons als college immers van bewust dat de bewoners van de Louisalei het moeilijk hebben gehad tijdens de werken aan het warmtenet waardoor het omleidingsverkeer langs de Louisalei en de Antwerpsesteenweg reed. In augustus vorig jaar zijn we dan eindelijk kunnen starten met de werken in jullie straat en deze hebben ongeveer 9 maanden geduurd. Op enkele details na, zoals de plantjes rond de bomen die zijn blijven staan en de bushokjes die nog moeten worden afgewerkt, kunnen we nu genieten van het mooie eindresultaat.

Hierbij wil ik dan ook graag mijn appreciatie uitdrukken naar jullie, de bewoners, die toch al die tijd positief zijn gebleven. We hebben jullie als bewoners reeds in een zeer vroeg stadium betrokken in het proces en willen hierbij ook graag de mensen bedanken die naar deze vergaderingen zijn gekomen voor hun inbreng. We beseffen dat we niet elke wens hebben kunnen inwilligen, maar we hopen toch dat er een algemene tevredenheid kan zijn over deze spiksplinternieuwe straat. Zoals jullie weten was de heraanleg noodzakelijk omdat er een nieuwe riolering moest worden aangelegd.

We hebben hiervan dan ook gebruik gemaakt om de straat aan te passen aan de noden van vandaag :
- Zo kunnen de bussen elkaar beter kruisen in de straat,
- door fietssugestiestroken aan te brengen hebben we getracht om de veiligheid wat te verhogen.
- door de straat optisch te versmallen en de aanleg van het verkeersplateau is een vertragend effect gecreëerd. Dit zou nog moeten verbeteren na de heraanleg van de Cockerillplaats.
- de bestaande bomen hebben grotere plantvakken gekregen zodat ze ten volle verder kunnen uitgroeien en de plantjes zullen de straat meer kleur geven.
- Spijtig genoeg konden we niet alle bomen behouden maar we zijn er van overtuigd dat de nieuw aangeplante bomen snel zullen uitgroeien tot volwassen bomen zodat het laaneffect behouden blijft;

Als college zijn we in ieder geval tevreden met het resultaat en hopen dat deze straat er ettelijke decennia tegen kan. Uiteraard blijven we als district nog verder investeren in een kwalitatief openbaar domein:
- Karel Duboislaan/Zaatlaan gestart
- Commandant van Laethemstraat en Cockerillplaats in de nabije toekomst
- De Salesiaenenlaan en de Adolf Greinerstraat
- Verder investeren we met de stad nog in de Stationsomgeving en
- Hebben we ook nog aandacht onze kinderen: in het najaar start immers de heraanleg van de speeltuin Sorgvliedt en later wordt de speeltuin aan de Harold Rocherstraat ook nog vernieuwd.

Een project als de Louisalei kan uiteraard enkel tot stand komen als mensen er hun schouders onder zetten en gaan voor een goede samenwerking. Ik zou dan ook graag enkele mensen bedanken die bijgedragen hebben aan de verwezenlijking van deze straat. Zo wil ik zeker de ontwerpers bedanken. Zij hebben immers telkens rekening gehouden met de wensen van de bewoners, de eisen van De Lijn en uiteraard ook met de technische aspecten. We zijn ons er van bewust dat dit niet altijd even evident is geweest. Uiteraard ook mijn dank aan onze partner Waterlink die deze heraanleg mee mogelijk heeft gemaakt en verder ook de aannemer Colas , de projectleiders en de werfleiders die hun best gedaan hebben om de hinder bij zo’n groot werk binnen proportie te houden.

Tot slot wil ik ook nog de medewerkers va het district bedanken, in het bijzonder de staf OD en wijkoverleg, voor hun aanhoudende inzet voor dit project. Zij hebben er immers mee voor gezorgd dat de link tussen het bestuur, de mensen op de werf en de buurtbewoners goed heeft gewerkt. Nogmaals mijn dank hiervoor. Zonder hen hadden we hier zeker niet gestaan en had dit feest niet kunnen plaatsvinden."