N-VA Hoboken leert Hobokenaar belang van hartmassagetechnieken

Op 18 oktober 2014

Hart- en vaatziekten zijn nog steeds de grootste doodsoorzaak in ons land. Een groot deel hiervan kan echter vermeden worden door preventie. Jaarlijks worden zo’n 500 Antwerpenaren getroffen door een hartstilstand. De overlevingskans op lange termijn bedraagt niet meer dan 10%. Ondanks vooruitgang in medische behandeling en techniek stijgt die overlevingskans niet.

De reden is eenvoudig: na een hartstilstand moet de bloedtoevoer naar de hersenen binnen 3 minuten hersteld worden. Omdat geen enkel systeem van professionele hulpverlening een dergelijke doelstelling kan bereiken, is het dus van levensbelang dat een omstaander of familielid reanimatie toepast. De overlevingskansen van het slachtoffer worden dan 3 maal groter.

Kennis van basis-CPR is absoluut noodzakelijk!
N-VA Hoboken is van mening dat het promoten van de kennis van reanimatie (CPR) de beste manier is om de overlevingskansen na hartstilstand te verbeteren. Op zaterdag 18 oktober tussen 9u en 12u slaat de Hobokense afdeling van de N-VA haar tenten op tijdens de markt aan de Kioskplaats (ter hoogte van huisnummer 40) om het bestaan van CPR bij de inwoners van Hoboken bekender te maken. We kunnen daarbij rekenen op de ondersteuning en expertise van Het Vlaamse Kruis.

Dat we kiezen voor de maand oktober is geen toeval: de Europese Reanimatie Raad organiseert op 16 oktober de Restart a heart day ter promotie van de kennis van basis-CPR bij de bevolking.

CPR kan levens redden!
Dat CPR-lessen levens kunnen redden bewijzen de Nederlanders: bij onze noorderburen bedraagt de overleving op lange termijn na hartstilstand 40%. Dat is 4 keer meer dan bij ons! Niet zo gek als je weet dat 61% van de Nederlanders ooit een CPR-instructie volgde.