N-VA : veilige trambanen voor tramstad Antwerpen én voor tramdistrict Hoboken

Op 21 maart 2012

De voorbije drie maanden vonden op korte tijd drie ongevallen plaats met de Hobokense tramlijnen 2 en 4. De N-VA vraagt dat ook de vrije trambanen van de vorige generatie op korte termijn veiliger worden gemaakt. Al gebeuren er weinig ongevallen met trams, dan nog kan door eenvoudige ingrepen de veiligheid drastisch verbeteren. Want ongevallen met trams – zelfs al rijden ze 30 km/u – hebben doorgaans ernstige gevolgen”, aldus Vlaams parlementslid Liesbeth Homans en Hobokens districtsraadslid Kathelijne Toen.

In tegenstelling tot Hobokens districtsvoorzitter Johan Felix wil de N-VA niet met een beschuldigende vinger wijzen richting trambestuurders. Deze mensen zijn meestal erg onder de indruk van deze vreselijke ongevallen. Centraal moet de zorg staan om de situatie te verbeteren.

Nu De Lijn de ambitie heeft om van Antwerpen een tramstad te maken, moeten er dringend duidelijke en uniforme veiligheidsmaatregelen genomen worden voor de vele vrije tram- en busbanen. Vlaams Parlementslid Liesbeth Homans rekent er verder op dat bij de bestelling van nieuwe trams voor het Masterplan extra aandacht uitgaat naar een veiligere vormgeving van de voorkanten van deze voertuigen. Zij zal hierover een parlementaire vraag stellen.

Ook de trambanen van een oudere generatie – zoals op de Hobokense Antwerpsesteenweg – moeten veiliger worden gemaakt. Dat kan al met eenvoudige maatregelen : gaande van een sas die de oversteekbeweging vertraagt (zoals in Mortsel werd toegepast) tot markeringen, verlichting bij naderende trams of een meer herkenbare vormgeving van de trambanen zelf.

“De trambanen liggen er in Hoboken verwaarloosd bij. De markeringen zijn afgebleekt en onkruid en gras schiet door de bedding heen”, aldus raadslid Kathelijne Toen. Het district Hoboken en De Lijn moeten elkaar NU op korte termijn vinden om eenvoudige maatregelen te nemen die nog meer ongevallen kunnen voorkomen.