Opening Gravenhof eind november

Op 17 september 2015
Koen

Eind november opent in Hoboken het nieuwe cultuur- en jeugdcentrum ‘Gravenhof’. Het Gravenhof wordt een atypisch cultuurcentrum dat vooral focust op kinderen en jongeren, samen met hun ouders en grootouders, scholen en verenigingen. Zes lokale ambassadeurs-kunstenaars roepen de Hobokenaars op om massaal mee hun schouders onder het project te zetten en alvast een eigen affiche te ontwerpen voor het openingsfeest op 28 en 29 november.

Al in 2006 koesterde de stad Antwerpen plannen om het Gravenhofkasteel en het bijhorende koetshuis aan de Louisalei te verbouwen tot een cultuur- en jeugdcentrum. Het gebouw deed lang dienst als politiekantoor en stond daarna een aantal jaren leeg. In september 2013 startte een aannemer met de verbouwingen en in het laatste weekend van november (zaterdag 28 en zondag 29 november) dit jaar opent het Gravenhof zijn deuren. Het nieuwe centrum brengt een aanbod van cultuur-, jeugd- en zelfs sportactiviteiten, op maat van de Hobokenaar.

“Met de opening van het Gravenhof zetten we de voorlaatste stap in de uitrol van ons Masterplan dat voorziet in de oprichting van een cultuurcentrum in elk district. Vorig jaar openden we al 252cc in Ekeren en in februari volgt nog het vernieuwde vrijetijdscentrum De Schelde in Berendrecht. Zowel op logistiek, financieel als organisatorisch vlak is de bouw van zo’n cultuurcentrum telkens een enorme uitdaging. Zo investeerden we in Gravenhof alleen al op infrastructureel vlak ruim 5,5 miljoen euro. Dat zijn zware investeringen. Maar voor mij is en blijft toegankelijke cultuurinfrastructuur en een aanbod op maat van de lokale bevolking een topprioriteit van het stedelijk cultuurbeleid. Via de lokale cultuurcentra komen heel veel mensen voor het eerst in hun leven in contact met cultuur. Die lokale initiatieven betekenen voor velen onder hen een opstap naar het ruimere cultuuraanbod en brengen bovendien heel veel buurtbewoners samen.”

Districtsschepen voor cultuur Koen Raets beklemtoont dan ook dat het aanbod in het Gravenhof in de eerste plaats wordt uitgewerkt op maat van én met de Hobokenaars: “Het Gravenhof wil uitdrukkelijk een centrum van en voor de Hobokenaar zijn. Daarom keken we vooraf heel goed naar de samenstelling van onze bevolking, en brachten we eerst de recentste en verwachte demografische evoluties in kaart”. Uit dat onderzoek bleek dat de Hobokense bevolking enerzijds vergrijst maar tegelijk ook verjongt. De 0 tot 9-jarigen zijn de snelst groeiende bevolkingsgroep en bovendien wonen er in Hoboken ook beduidend meer gezinnen met kinderen dan elders in Antwerpen. “Net omwille van die bevolkingssamenstelling mikt het Gravenhof in eerste lijn op kinderen en jongeren en hun ouders, grootouders, vrienden, scholen en verenigingen. Al is natuurlijk iedereen er meer dan welkom”, aldus Koen Raets.

Gelet op het jonge profiel van de Hobokenaars werd er bewust voor gekozen om ook de jeugddienst onder te brengen in het nieuwe cultuurcentrum. “Voor onze jeugddienst wordt dit de ideale uitvalsbasis: een goed uitgerust gebouw in een prachtig park, ideaal voor allerlei soorten activiteiten”, zegt Omar Fathi, districtsschepen voor jeugd.  “Hoboken is een jong district en dat willen we weerspiegelen in de werking van het Gravenhof. We gaan voluit voor kinderen en tieners, maar ook gezinnen met jonge kinderen kunnen hier terecht.” Ook de Antwerpse schepen voor jeugd Nabilla Ait Daoud is blij met de intensieve samenwerking tussen de jeugd- en cultuurdiensten in het Gravenhof: “Het is fijn dat jongeren op één plek terecht kunnen voor een breed aanbod aan vrijetijdsinvulling. Belangrijk is ook dat het in hun eigen buurt is. Dat versterkt het samenhorigheidsgevoel van de Hobokenaars.”

Het Gravenhof zal dan ook vooral inzetten op evenementen waaraan Hobokenaars met het hele gezin kunnen deelnemen. Daarnaast wordt er ook aanbod ontwikkeld specifiek op maat van kinderen, tieners, volwassenen of senioren. Het definitieve programma wordt pas bekendgemaakt vanaf  het openingsweekend van 28 en 29 november maar circus, muziek en theater spelen een belangrijke rol in het aanbod. Het Gravenhof wil daarnaast ook de creatieve talenten van Hobokense kinderen en jongeren mee helpen ontwikkelen via workshops en ‘in house’ creatiemogelijkheden. Zo schreef het lokale raptalent Bilal Aazzouti samen met de Hobokense coryfee Axl Peleman en in samenwerking met de cultuurdienst alvast een muzikale ode aan het district.

Voor de communicatiecampagne voor het feestelijke openingsweekend doet het Gravenhof al een eerste keer een beroep op het creatieve talent van de Hobokenaars. Zes lokale ambassadeurs-artiesten – Leki, Axl Peleman, Eric Baranyanka, Iris van Straten, Bilal Aazzouti en Ken Pichal – roepen de Hobokenaars op om massaal hun eigen affiches voor het openingsweekend te maken en te delen met hun districtsgenoten. Ook de lokale jeugdverenigingen en scholen worden uitgenodigd om samen met hun leden en leerlingen aan de slag te gaan.

Elke Hobokenaar die zelf een affiche wil maken, kan daarvoor gebruik maken van de digitale tool op de website of een sjabloon afhalen in het UiThuis Hoboken (Kapelstraat 64). De online inzendingen verschijnen op een digitaal prikbord op de website, maar ze kunnen ook gedeeld worden via de sociale media en uiteraard is het de bedoeling dat zoveel mogelijk Hobokenaars hun eigen affiche voor het raam hangen.

Meer info is te vinden op www.gravenhof.org. Het filmpje van het nummer ‘Hoboken’ van Axl Peleman en Bilal Aazzouti is hier te bekijken.

Verantwoordelijken: Nabilla Ait Daoud, schepen voor jeugd – Koen Raets, districtsschepen voor cultuur