Zware facelift voor kasteel Sorghvliedt

Op 19 oktober 2014

De stad Antwerpen heeft een architect aangesteld voor de restauratie van het Hobokense kasteel Sorghvliedt. 'Het was hoog tijd voor een inhaaloperatie', zegt districtsvoorzitter Kathelijne Toen (N-VA). Koen de Beuckeleer

Hoboken Het Waregemse architectenbureau Pluspunt mag binnenkort het Hobokense kasteel Sorghvliedt restaureren. Dat besliste het Antwerpse schepencollege vorige week. Hobokens districtsvoorzitter Kathelijne Toen (N-VA) bevestigt dat kasteel Sorghvliedt bovenaan het prioriteitenlijstje van de Antwerpse districtshuizen staat.

Verrotten

'Eerst en vooral wil men werk maken van het buitenschrijnwerk', zegt ze. 'Bij zware slagregen sijpelt er namelijk water binnen, waardoor zowel het interieur als het houtwerk van ramen en deuren aan het verrotten is.' Daarnaast wil de stad ook de energiezuinigheid van het kasteel verbeteren door het plaatsen van voorzetraampjes. Beide werken zullen volgend jaar worden aangevat, los van een eventuele Vlaamse subsidie.

Als die er komt, zal ook de cementbepleistering van het kasteel opnieuw in orde worden gebracht. 'Door insijpelend vocht vertoont deze nu allerlei scheurtjes en barstjes, maar hoe dit best kan worden aangepakt, moet nog verder worden onderzocht.'

Tot slot wil de stad bij de renovatie zoveel mogelijk rekening houden met de authenticiteit van het kasteel. Zo zouden de raamomlijstingen opnieuw in de oorspronkelijke zandkleur worden gezet en worden voor de ramen opnieuw luikjes geplaatst. Aan de restauratie van het kasteel Sorghvliedt hangt een stevig prijskaartje vast, dat kan oplopen tot 950.000 euro. Een deel daarvan hoopt de stad te recupereren via erfgoedsubsidies van de Vlaamse Overheid, maar de werken aan het buitenschrijnwerk zullen daar alvast niet op wachten.

Districtsvoorzitter Toen is verheugd dat het stadsbestuur eindelijk werk maakt van de restauratie. 'Zonder onbescheiden te zijn, denk ik dat Hoboken het mooiste districtshuis van de negen Antwerpse districten heeft', zegt Toen. 'Maar jammer genoeg werd het de voorbije jaren niet zo goed onderhouden. Nu is het hoog tijd voor een inhaalbeweging, waarbij men zowel oog heeft voor de historiek als voor het duurzaamheidsaspect.'

Koen de Beuckeleer